Ignorance.Is.Bliss

~my 'Other' side~

What is Happiness, Happy?

bahagia. kebahagiaan.

apakah yang sebenarnya yang dimaksudkan dengan kebahagiaan? apakah definisi bahagia? dimanakah kita boleh mencari bahagia? sesetengah manusia tidak ada masalah dengan kebahagiaan. tapi ada sebahagian pula tidak bernasib baik dengan kebahagian.

aku ingin sangat tahu apakah sebenarnya definisi bahagia? kebahagiaan? kebahagiaan yang hakiki adalah cinta kepada Allah SWT. itu aku tahu. maksud aku cinta, sayang terhadap sesuatu perkara, barang, benda, manusia, haiwan, apa saja. boleh kah kita bahagia kerana cinta, sayang? atau, walaupun kedua-duanya ada tidak semestinya kita akan mengecap kebahagiaan.

kenapa?

cinta? ada.. sayang? ada.. bahagia?.. tak.. aik, macam mana tu?.. mana mungkin boleh tak bahagia.

aku tak faham.. tak faham... betul-betul tak faham. kadang-kadang cinta, sayang ada tapi yang datang merana, sengsara. mana perginya bahagia? kenapa tak bahagia walupun dah sayang sepenuh hati, dah cinta sehingga ke mati, lautan api sanggup ku renangi?

why?

adakah ini yang kita panggil kehidupan? atau dengan lebih tepat lagi, dugaan?.. adussss.. pening.. pening!!! aku tak boleh tersalah cakap. aku tak boleh tersalah kata. binasa. kang tak pasal-pasal aku kena panah petir. sebab bila kita frust, tertekan, tension, sengsara, kita persoalkan "kenapa?".. lepas tu kita marah dengan yang Maha Esa sebab kenapa kita? kenapa terlalu hebat? sampai tak tertanggung bahu, kepala.. tak termampu nak berdiri. kaki lemah. kepala melilau. badan tak bermaya. putus asa.

kenapa aku tak boleh bersama orang yang aku sayang? baru aku tahu erti sebenar sengsara. selama ini aku hanya sebut-sebut, baca, dengar. tapi rupanya... dasyat! jangan sebut kalau tak pernah rasa. setakat sengsara menahan nafsu nak makan kfc, aku terajang kang.

aku sedih. :'-(

jantung ni bagaikan nak berhenti berdegup. selama ini aku mengharap. walau banyak sudah petanda aku dapat. tapi aku degil. aku melawan. aku buat tak tau. aku buat tak paham. aku tak peduli. mungkin sebab aku menaruh harap. aku berharap. maybe, just maybe there is some kind of hope? even a little? tiny teenie weenie? seciput ke? sebesar zarah ke?

tapi kan, kita juga yang disogok dengan perkataan 'YAKIN'. yakin boleh buat, yakin berjaya, yakin jadi, kena ada keyakinan baru berjaya, kena yakin dengan diri sendiri, yakin dengan jalan yang dipilih, yakin dengan pilihan hati, confident.. keyakinan.. aku pun dah tanam sifat tu ape? aku yakin kami akan bersama, yakin kami akan bahagia, yakin dia mesti jadi aku punya, yakin.. yakin...

sebab tu aku singkirkan semua, aku buat tak paham, aku buat tak reti, aku buat-buat tak nampak, tak perasan. sebab aku YAKIN. tapi keadaan sekarang telah melunturkan keyakinan aku. belum hilang sepenuhnya tapi makin lama makin hampir hilang. sikit.. sikit..

aku cuba pertahan kan keyakinan. cuba. mesti. tahan dulu. kekang. sebab aku betul-betul takut. aku takut aku jadi tak siuman. senget. sebab aku tak boleh kehilangan lagi. tak boleh. aku yakin. degil kan?

aku nak bahagia. aku nak kebahagiaan. aku minta satu saja. bahagia.

where are you?

0 comments:

Confused?

To love is to suffer.
To avoid suffering one must not love.
But then one suffers from not loving.

Therefore to love is to suffer, not to love is to suffer.
To suffer is to suffer.
To be happy is to love.
To be happy then is to suffer.
But suffering makes one unhappy.

Therefore, to be unhappy one must love, or love to suffer, or suffer from too much happiness.

So.. which one is it?!..

To love or to suffer?..

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani
Add to Technorati Favorites
Add to Technorati Favorites